Goodiebags i den digitala världen

Även om webbutiker har många fördelar jämfört med fysiska butiker, både när det gäller att shoppa där som kund och från ägarens sida, till exempel när det gäller marknadsföringsmöjligheter, är en sak som webbutiker saknar själva butiksutrymmet. Det gör att något som annars är en naturlig plattform för att anordna evenemang, invigningar och andra typer av jippon, där man kan dela ut goodiebags med butikens produkter, inte finns tillgängligt för webbutiker. De måste med andra ord komma på en annan lösning för att locka kunder att prova nya produkter de annars kanske inte hade köpt (vilket ju är en stor anledning till att butiker delar ut goodiebags).

Eftersom den enda fysiska kontakten som webbutiken har med kunden är leveransen av varorna som beställts, är ett effektivt sätt att få ut varuprover att helt enkelt skicka med några gratisprover med kundens beställning. Det har dubbel positivt effekt, eftersom man dels bygger goodwill för företaget (kunden blir antagligen glatt överraskad av att hitta varor eller varuprov som hen inte betalat för i kartongen), dels får kunden att prova nya varor i butikens sortiment, som hen eventuellt kommer att beställa i framtiden.

Ett annat sätt att skapa en slags digital goodiebag, som också har dubbelt positiv effekt, är att ha ett uttalat erbjudande på butikens hemsida, där man erbjuder en hemlig överraskning som följer med kundens order om hen beställer varor för en viss summa pengar eller mer. Överraskningen bör i detta fall vara något mer än bara varuprover, till exempel en faktisk produkt. Om man till exempel driver en webbutik som säljer sexleksaker, som Vuxen.se, kan överraskningen som följer med vara en vibrator av billigare modell. Man bör tänka på att den medföljande produkten ska falla så många som möjligt i smaken, varför den inte kan vara för specifik. Den dubbelt positiva effekten kommer av att kunden antagligen handlar för mer än hen ursprungligen hade tänkt för att komma över gränsen, samtidigt som hen känner att hen har gjort en bra deal, eftersom hen får en överraskning ”gratis”.

Detta är bara ett par exempel på hur webbutiker kan kringgå begränsningen av att inte ha en fysisk lokal som mötespunkt för sina kunder. Genom olika erbjudanden kan man säkerligen locka kunder att prova minst lika många nya produkter som man skulle ha kunnat med en traditionell goodiebag.

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *