Vikten av påsens yttre

De flesta lägger naturligtvis störst vikt vid vad som ryms inuti en goodiebag, medans påsen eller förpackningen flyger i soporna strax efter att man har öppnat den. Dock säger själva påsen betydligt mer och har större inflytande än vad vi tror. En tråkig påse kan få ett fint innehåll att verka lite halvtrist det också, medans en förpackning eller presentbox med lite kreativitet kan få vem som helst att tycka att innehållet är mer intressant än vad det egentligen är. Faktum är att en goodiebag bör vara iögonfallande från första anblick – då blir också godsakerna inne i påsen något att drömma om.

Exempel på design eller idéer

När vi får en julklapp som är hafsigt inslagen, så kan vi inte undgå att ifrågasätta givarens intresse att faktiskt ge bort presenten. Samma sak gäller presenter till kunder. Det spelar då en ännu större roll, eftersom man vill bli uppfattad som seriös, noggrann och hängiven till sina kunder. Påsen är således ingen petitess, utan något man bör lägga lika stor vikt vid som själva innehållet.

Om du ska skänka bort dina goodiebags till jul och du kanske letar juklappar till kunder och leverantörer hos foretagspresent.nu, så kan du köpa eller fixa en presentbox eller påse som går i julens färgskalor. Men det finns heller inget som säger att du inte kan skippa tomtens verkstad och istället gå åt det mer eleganta och avskalade hållet, med en lyxig presentpåse som går i svart eller vitt. Det finns en tumregel och den är att påsens yttre ska ge en hum om vilken kvalité du kan vänta dig på insidan, oavsett om det bara är en enkel penna eller en tuff jacka. Våga tänka lite utanför boxen för att ge det som finns innanför boxen lite extra krut.

Boxar

Många tycker att en presentbox är vackrare än en påse. En box kan dessutom sparas för att användas till något annat eller bara som snygg förvaringsbox åt presenten i sig. Att få en elegant presentbox med ett sidenband runt om ger en hint om att givaren har lagt lite extra tanke kring gåvan. Är insidan dessutom försedd med sammet eller sidenliknande tyg, så är det pricken över i:et.

Tänk marknadsföring

Din förpackning ska också spegla mottagaren. Ger du en goodiebag till en idrottare, så är förmodligen en sportig påse eller box det bästa. Tänk på hur kunden även kan använda förpackningen i ett senare skede, så att du inte blir bortglömd, trots att kunden kanske inte alltid använder din reklamprodukt.

Som ett sista ord – se till att din goodiebag blir en goddiebag, och inte en goodybad.