Goodiebag, vad är det?
Goddiebag är ett engelskt ord som i svenska kan översättas till gotte- eller godispåse. Till skillnad från vanliga godispåsar innehåller dock goodiebagen oftast andra saker än just godis och fylls med andra saker och varor som ett företag gärna vill marknadsföra.
Vid event eller öppningar av olika butiker är det mycket vanligt att erbjuda kunderna någon typ av goodiebag. Detta är vanligtvis en pappåse som fylls med olika roligheter för att man som kund ska få prova på, eller få olika rabatter. Allt för att sukta och locka fler besökare. Vanligast är oftast att enbart ett visst antal goodiebags delas ut, t.ex. att det 100 första kunderna får ta del av gottepåsen.
Denna typ av sätt att marknadsföra sig har blivit mer och mer vanligt, det är nästan så att kunder och besökare förväntar sig någon typ av överraskning eller goodiebag när dom kommer till eventet. Goodiebags ses ofta mycket vanligt i skönhetsindustrin och gärna när en salong vill få in mer kunder, eller vill synas då dom nyss öppnat upp sina portar. Det kan vara allt från sminkprodukter och hudvård, till rabattkuponger eller doftprover. Gäller det mataffärer är det vanligtvis matprodukter som man får med och vid event för tv-spel eller liknande är det vanligt att man kan få en version av spelet, en t-shirt och lite annat smått och gott som är relaterat till huvudämnet.
Utdelning av goodiebags ses även vanligt hos bloggar, både hos stora bloggar för att visa uppskattning till sina läsare, men även hos mindre bloggar som vill försöka få folk att få upp ögonen för just deras sida och förhoppningsvis bli så lockade av goodiebagen att dom läser igenom bloggen och fastnar för innehållet.
Alla människor gillar gratissaker och därför är detta ett mycket bra sätt för företag att dra till sig uppmärksamhet från omgivningen. Genom att erbjuda prover på olika produkter får kunderna själva testa på märket och sortimentet, och det är betydligt mer troligt att man som kund återkommer.
Det är lättare för kunden att bli återkommande om man redan innan har ett hum om hur produkten fungerar, luktar eller känns till skillnad från att enbart få olika rabatter.