Vad ska en goodiebag innehålla?
Vad en goodiebag ska innehålla för att inte göra mottagarna besvikna beror på en rad olika faktorer. Den kanske viktigaste av dessa är vid vilken typ av evenemang goodiebagen ska delas ut. Innehållet bör nämligen återspegla temat på evenemanget. Om man till exempel är besökare på invigningen av en ny affär förväntar man sig sannolikt att få produkter från just den butiken, eller i alla fall produkter relaterade till det som butiken säljer. Om man går på en föreläsning av en författare om deras senaste bok kanske man hittar en annan bok av författaren eller från förlagets utgivning i goodiebagen, liksom andra reklamprodukter från förlaget. Allt detta kan sammanfattas med att man bör anpassa påsens innehåll efter evenemangets tema och målgrupp.
Detsamma gäller vid exempelvis en konferens eller ett konvent. I dessa fall är det oftast konferensens sponsorer som står för innehållet i påsen, vilket betyder att det kan vara ganska blandat – oftast ett flertal reklamprodukter med sponsorernas namn, som reflexer, tygpåsar, powerbanks och allt däremellan. Som sponsor av en konferens eller ett konvent bör man dock återigen ha sin målgrupp i åtanke, och fråga sig vilken typ av produkt som besökarna skulle uppskatta mest. Om man sponsrar en konferens för make up-artister kanske en fickspegel är mer uppskattat än ett skrivblock, medan det motsatta gäller på en konferens för journalister. Om man driver ett företag som erbjuder produkter för just den bransch som konferensen är inom, kan ett annat effektivt grepp också vara att lämna värdecheckar eller rabattkoder i goodiebagen. Genom att anpassa sig efter målgruppen har man med andra ord större chans att nå fram med sin marknadsföring i goodiebagen.
En bra tumregel, oavsett vilken typ av evenemang goodiebagen är till, är dock att ha ett flertal billiga produkter i påsen att fylla ut den med. På det sättet känner mottagaren att hen har fått mer, samtidigt som goodiebagen bara blir några kronor dyrare för beställaren. Ett bra exempel på utfyllnadsprodukter är reklampennor, som vanligtvis bara kostar några kronor styck. Du kan beställa reklampennor med ditt företagsnamn på Medtryck.com, om du själv har tänkt bidra med innehåll till en goodiebag.